پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


سکوی برج مهار شده
 

بـرج این سکوها باریک و خرپا‌مانند است و کف‌دریا داخل حوضچه‌ای کوچک قرارداده می‌شود. برای حفط تعادل برج و نگه‌داشتن آن به حالت قائم از کابل یا زنجیرهای متعدد استفاده می‌شود.

 

 

 

 

نوع دیگر از سکوها برج‌های مهار شده هستند که برج آن باریک و خرپا مانند است و دکف دریا داخل حوضچه‌ای کوچک قرارداده می‌شود.(مطابق شکل زیر)

 

 

 

 

 


برای حفط تعادل برج و نگه داشتن آن به حالت قائم از مهارهای متعدد کابلی یا زنجیری استفاده می‌شود که برای اطمینان در انتهای آن شمع یا وزنه‌های سنگین قرار می‌گیرند. سیستم مهاربندی به نحوی طراحی می‌شود که امکان جداشدن برج از کف دریا در شرایط خیلی بد آب و هوایی وجود داشته باشد. این امر به کاهش نیروهای وارد بر برج کمک می‌نماید. برج‌های مهار شده تقریباً تمام مزیت‌های سکوهای ثابت فولادی را دارد، ولی در مقایسه با یک سکوی ثابت معادل به هزینه کمتری نیاز دارند. یکی از اولین برجهای مهارشده در خلیج مکزیک نصب گردید. این برج‌ دارای وزن فولادی معادل 24100 تن و قسمت فوقانی 19640 تن است و عمق دریا در محل فوق 305 متر بوده است. سیستم مهار برج فوق بوسیله بیست کابل فولادی و لنگرهایی به وزن 179 تن تأمین شده است.

 


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو , برج , مهارشده, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی